tirsdag den 1. maj 2007

10 punkts innovationstest fra Innovation Lab og "BIOTEX"





Jeg kan simpelthen ikke lade denne artikel fra Innovation Lab gå ukommenteret hen.

Det er en artikel om hvordan man kommer fra at sige innovation til rent faktisk at indføre innovation i forretningen og den har nogle modige påstande.

De 10 "råd", som Innovation Lab sætter op er:

1. Bliv aldrig færdig

2. Ansæt de forkerte

3. Glem forretningsmodellen

4. Forær tingene væk

5. Brug pengene på varm luft

6. Tænk ikke på fremtiden

7. Lyt ikke til ledelsesteorierne

8. Hav en uklar strategi

9. Opfind intet nyt

10. Del dine hemmeligheder

Disse 10 råd er begrundet i cases fra virkeligheden og Innovation Labs værdier.

Min umiddelbare reaktion er at ordet "innovation" kan være direkte farligt, hvis det er en begrundelse for at smide alt fornuft over bord, som Innovation Lab her opfordrer til (se punkt 3 i artiklen). Den sidste boble vi så i it-branchen kom netop af at der ikke var en meningsfyldt forretningside bag luftkastellerne og at holdningen alligevel var "bare invester i it - det kan ikke gå galt".

Det er rart at være i en branche, hvor der hersker en positiv stemning, hvor lønningerne er i rivende udvikling og hvor drømmejobbene hænger på træerne, men det er knapt så rart, når boblen brister.



Når det så er sagt, så er jeg fan af nytænkning - det skal bare have grobund i fornuft. Jeg har set lidt for mange udgaver af at forretningsfolk bare gentager tidens trend, som papegøjer, uden helt at vide hvad det indebærer.

Jeg har set konkrete eksempler indenfor "SOA" og "web 2.0". Jeg er fan af begge, men ikke betingelsesløst - man skal altid reflektere over sine løsninger, som enhver god datalog ville sige.

Et af mine yndlingseksempler er at folk bruger protokollen SOAP, når alt hvad de har brug for er XML over HTTP, men det tænker de ikke over. Måske er der også en hvis værdi indenfor forretningen i at kunne sige, at man bruger SOAP, fordi det er buzz, men hvis SOAP kun tilføjer kompleksitet til løsningen uden at give noget igen, så er det da fjollet.

Vi må opfinde et buzzword for XML over HTTP - Jeg foreslår "BIOTEX" : "buzzword in open technology exploiting XML", så får AJAX ikke alt reklamen og det lyder lidt sejere at vælge den simple "XML over HTTP"-løsning. At BIOTEX så bliver en delkomponent i AJAX, tjaaa....

Bemærk at jeg brugte ordet "open" - det er jo så moderne - også til løsninger, som ikke er åbne.

Nå, men det var en omvej - tilbage til Innovation Lab artiklen.

Jeg vil tilslutte mig de fleste af artiklens gode råd - nogle dog med visse forbehold:

1. Bliv aldrig færdig
Det er rigtigt at der kan vindes en del i altid at videreudvikle et produkt og de fleste online-baserede løsninger har jo netop den fordel. Jeg tænker umiddelbart World of Warcraft fra Blizzard, som har en fantastisk forretning kørende, hvor de videreudvikler på et spil, som har flere millioner brugere hele tiden. Jeg har selv været afhængig af WOW, men stoppede fordi det tog for meget af min tid.

2. Ansæt de "forkerte"
Ansæt nogen som kan give dig et andet perspektiv end de 20 mand du allerede har siddende i afdelingen - jeg kunne ikke være mere enig. Om det så er kvinder eller etniske minoriteter, så skal vi bare indse at vi ikke udvikler software kun til hvide mænd og dermed skal der andre synsvinkler hen over.

Det samme gælder forskellige uddannelser - en afdeling kan måske nok have den samme dårlige humor, hvis den kun har dataloger ansat, men måske kunne nogle af dens løsninger blive bedre ved at få en datamatiker til at kigge på den - eller en ingeniør. (Jeg har en datamatikerkæreste, som jeg får meget ud af at diskutere fagligt med.)

Vi er alle delvist "hjernevaskede" med de værdier, som vores uddannelsesinstitution, opdragelse og omgivelser har påvirket os med og et par friske øjne er meget værd.

4. Forær tingene væk
De traditionelle forretningsmodeller skal gentænkes - man skal efter min mening ikke glemme forretningsmodellen (punkt 3 på listen), men man skal tænke over hvordan man kan tjene penge ved at forære ting væk. Det er rigtigt at der er nogen der har været så heldige at deres gratistjeneste pludseligt fik en forretningsmodel ind fra højre, men det er nu engang undtagelserne.

Jeg er delvist enig i punkt 5. Brug pengene på varm luft.
Man skal nogen gange sætte mål og midler efter luftige ideer, men det skal være undtagelsen og ikke reglen. Man skal have 10-20 % projekter, som man kan tåle går i vasken, men som samtidig har potentialet til at blive en stor succes.

Jeg er også delvist enig i punkt 6. Tænk ikke på fremtiden.
Vi kender jo parolen fra agile udviklingsmetoder - du skal ikke designe til fremtidig brug men til det nuværende brug. Det koster for meget at forsøge at spå om fremtiden, hvis man tager fejl, end det gør at redesigne en løsning, når behovet opstår. Man kan alligevel ikke spå og så er man ikke åben for nye muligheder, hvis man kun vil udvide med de ting man har forudset.

Til gengæld er der i forretning også en dag i morgen, og hvis du har brugt hele dit budget i dag eller har udbrændt dine medarbejdere på gårsdagens arbejde, så står du dårligt.

7. Lyt ikke til ledelsesteorierne.

Jeg kan ikke så mange ledelsesteorier, men jeg kan forestille mig at det er ligesom med så mange andre ting: "når du mestrer reglerne, så kan du bryde dem". Først når du har forståelse for ledelse generelt f.eks. ud fra de eksisterende ledelsesteorier, så kan du se sammenhængene og genvejene. Der er altså en vigtig præmis for dette råd. Generelt har det altid været min holdning at man skal sætte sig eget præg på sine projekter og reflektere over hvorfor tingene er som de er. Cogito ergo sum.

8. Hav en uklar strategi.

I mit arbejde er en af de vigtigste funktioner at se mulighederne i øjeblikket og udnytte dem. For IBM kan jeg se at der er kommet fokus på Eclipse på Århus Universitet blandt de studerende og derfor arbejder jeg på at få et Eclipseforedrag til Århus. Derudover er der for tiden meget fokus på spillekonsoller, og der kan Jasper Juhls "Playstation 3 bliver til supercomputer"-foredrag bruges. Alt min kreativitet ville blive nedkæmpet, hvis jeg skulle følge den plan jeg lagde i januar. Planer er gode, fordi de får dig til at tænke over dine mål, men man skal være villig til at lade plan være plan og være spontan.

9. Opfind intet nyt.
Byg dine ideer på det eksisterende - bilen blev kun opfundet fordi der eksisterede hjul :-). Jeg er helt enig i at en opfindelse ikke nødvendigvis skal starte fra punkt nul, men gerne må bygge på det eksisterende, for hvis man ser på det, så er det de få, der får den revolutionerende ide og især i it-branchen kan man genopfinde mange ting - se bare AJAX. Det er ikke at koge suppe på gamle ben (hvilket jo ville være negativt), fordi suppebenene er lige så gode som nye.

Man kan til gengæld være innovativ i hvilke problemer man løser med eksisterende teknologi/systemer/grundideer og det er jo lidt dumt at genopfinde den dybe tallerken for at lave suppe :-).

10. Del alle dine hemmeligheder.
Hmmm - jeg er delvist enig - det hele skal være åbent. Og dog, patenter har stadig sin ret i sager som Lego, medicin, designermøbler og den slags. Nogen gange er den bedste og simpleste løsning, så billig og nem at efterligne, at den, der har brugt mange års forskning til at finde frem til det, er nødt til at beskytte det for at kunne få lidt igen for sit arbejde.

Og det skal kunne betale sig at lave et fornuftigt forarbejde selv og ikke bare at stjæle de andres ideer. Hmmm - farlig diskussion i softwareverdenen og ikke en jeg føler mig kompetent til at tage på nuværende tidspunkt.

Hov, det blev et langt indlæg - her er en kort opsummering:

- Innovation er måske farligt, men med omtanke skal det nok gå.
- BIOTEX er det nye buzzword for XML over HTTP "Buzzword in open technology exploiting XML".

Ingen kommentarer: